Publicaties

6 december 2022

Pak-je(s)-tijd

An Dumoulin & Sylvia Mommaerts


Leerkracht-zijn is een ontzettend boeiende én drukke job. De tijd om het werk met voldoende aandacht en rust te doen, ontbreekt ons vaak. Het is nochtans één van de grootste verlangens van leerkrachten – van ons allemaal misschien wel - meer tijd hebben, meer uren in een dag. We zoeken dan ook naar manieren om meer gedaan te krijgen in dezelfde tijd. Zp gaan we regelmatig in strijd met onze tijd. Het zou kunnen dat je op deze manier de strijd ‘wint’. En toch horen we in veel leraarskamers dat er te weinig tijd is voor alles wat het lerarenberoep omvat. We strijden soms zo met de tijd dat we uitgeput geraken, ziek worden tijdens vakanties of nog weinig plezier beleven aan de leuke dingen… We zijn dan wel fysiek aanwezig, maar met ons hoofd zitten we vaak bij de dingen die we nog te doen hebben. Indien je nu ‘ja’ knikt, nodigen we je graag uit verder te lezen en te ontdekken wat maakt dat je blijft vechten met die tijd.

Link naar volledige tekst

31 augustus 2021

Zelfsturing in het onderwijs:

hoe stuur je het aan?

An Dumoulin, Sylvia Mommaerts & Hannelore Verstappen


Aan het Expertisecentrum Education & Development van UCLL verscheen zopas boeiend nieuw materiaal rond het bevorderen van zelfsturing in het secundair onderwijs. Met de “ZeG-box” wil het Expertisecentrum zelfsturing meer begrijpbaar en bespreekbaar maken in het onderwijs. De auteurs beantwoorden hieronder een aantal van de prangende vragen die over dit onderwerp in het onderwijsveld leven.


Bron: Van den Branden, K. (2021, 31 augustus). Zelfsturing in het onderwijs: hoe stuur je het aan.  Duurzaamonderwijs. Geraadpleegd via https://duurzaamonderwijs.com/2021/08/31/zelfsturing-in-het-onderwijs-hoe-stuur-je-het-aan/

Link naar blogbericht

Share by: